Åter efter en vecka i södra Kina!

Jag sov gott fram till strax innan femtiden då jag trodde klockan var betydigt mer eftersom det var ljust, men då stod vi inne på en station där det var ljust, så jag sov vidare till 06.30 då jag steg upp och hämtade kokhett vatten till mitt kaffe. Kokhett vatten finns på alla kinesiska tåg och det är perfekt med tanke på att nudlarna bara ska värmas i kokhett vatten en kvart så är de som nykokta. Givetvis perfekt även för te och kaffe. Passade sedan på att borsta tänderna innan den värsta ruschen som blir efter 07.00, när ljuset slås på igen och gardinerna dras från.

Kokhett vatten på kinesiska tåg

Det är verkligen KOKHETT vatten som kommer ur de maskiner som finns på alla kinesiska tåg!

Fascinerande att se hur förändrat landskapet nu är för nu är det enorma slättland med odlad mark och man kan se hur vårbruket börjar i denna del av landet och det var t o m folk ute på åkrarna tidigt på morgonen. Då och då dyker det dock upp en storstad där massor av nya skyskrapor är under uppförande. Det är verkligen en explosiv ekonomisk utveckling i Kina och jag förstår att Kina inom inte alltför många år kommer att vara världens största ekonomi.

Ju närmre vi kom Beijing, desto kallare blev det och det ligger lite snö rätt långt söder om Beijing. När ljuset slogs på klockan 07.00 meddelades att tåget är en timme försenat och beräknas nå Beijing strax efter 14.00 och det stämde rätt väl. Det var dock rätt kaotiskt på västra järnvägsstationen denna dag och det är väl den enda stationen som inte har tunnelbana så det var taxi eller buss som gällde. Detta är sista dagen på nyårsfirandet och många ska tillbaka till arbete eller skola i morgon så taxikön var helt enorm. Enligt en av vakterna var det risk för upp till två timmars väntan på taxi, så vi satsade på buss 52 i stället. Det tog väl en halvtimme i en packad kö medan nya dubbelbussar körde fram med sex minuters mellanrum, men sen var vi på väg och jag hade tur att killen som satt precis där jag stod skulle hoppa av efter två hållplatser (jag fattar inte varför han överhuvudtaget stod i kö för att åka så kort sträcka). Buss 52 går nästan ända tillbaka till Hongyan Road och passerar Himmelska Fridens Torg innan den viker ned mot sydost, så vi åkte från ändhållplats till ändhållplats. Sen kunde vi tagit buss 513 fyra hållplatser söderut, men vi kostade på oss en taxi som kostade minimibeloppet tio kronor för denna korta sträcka.

Maos porträtt ovanför ingången till Den Förbjudna Staden

Vi var hemma igen strax efter 16.00 och det känns skönt att vara tillbaka igen även efter en så trevlig och intressant resa till sydöstra Kina! På kvällen fick sedan tvättmaskinen gå varm och jag fixade en pizza efter att bara ha ätit kinesiska rätter under hela veckan!

2 Responses to “Åter efter en vecka i södra Kina!”

1. Robert F says:

Södra Kina är fint, jag var själv och reste runt där i höstas. Hongkong, Shenzhen, Kunming och så vidare upp till Lijiang och Shangrila och klättrade i berg. Otroligt fint!

2. stenborg says:

Ja, vi var rätt nära Hongkong och Shenzhen, men det var ingen tid att besöka dessa jättestäder!

Däremot hoppas jag kunna besöka “den eviga vårens stad” Kunming senare i år och ska då passa på att även se Lijiang och Shangrila!