Inga fler uppdateringar innan vi är åter i Sverige

October 18th, 2012

Jag inser helt enkelt att jag inte kommer att ha tid att uppdatera sidan förrän möjligen när jag är åter i Sverige.

Kommer att ta lite bilder varje dag så kanske det blir retroaktiva uppdateringar, alternativt att de hamnar på den nya Kinabloggen.

Snabbt avklarat besök på huvudpolisstationen!

October 13th, 2012

Idag gick det blixtsnabbt på huvudpolisstationen och det var ju en förlängning av mitt Permanent Residence som det gällde, så det var bara att fylla i blanketten och klistra dit ett foto och sedan lämna över de kopior av olika handlingar de vill ha. Man måste ha alla handlingar både i original (mitt pass, Hukou, ID-kort, temporary residence, marriage license) och kopior och det var liksom förra året två handlingar/sidor vi missat att kopiera hemma, men det finns en kopieringstjänst i byggnaden och det kostade motsvarande en krona att få två kopior och det tog bara några minuter.

Den tjänstgörande poliskvinnan godkände sedan ansökan direkt och om fem arbetsdagar kan jag hämta mitt pass med inklistrat Permanent Residence för ytterligare ett år. Kostnaden för detta är 400 yuan/kronor, dvs betydligt billigare än krånglet med visum i Sverige, där priserna fördubblades för cirka ett år sedan när ambassaden i Stockholm och konsulatet i Göteborg lade ut detta till ett externt företag.

Sen tog vi efter en tidig lunch på en Sichuanrestaurang med god mat en långpromenad tillbaka tre tunnelbanestationer och där var många mycket intressanta affärer längs vägen och det var någon som köpte något till mig där och sen åkte vi tillbaka till Hongqiao. Vi valde dock fel uppgång där, men det gjorde inte så mycket för vi skulle ändå kolla på marknaderna utanför de olika sportaffärerna som ligger på en tvärgata. Det blev faktiskt några inköp till mig där också! Där är lite enklare att handla om man har med sig någon som pratar kinesiska.

13-10-2012-1

Idag var det inga köer alls på huvudpolisstationen, åtminstone inte på den avdelningen jag behövde besöka!

13-10-2012-2

Converseliknande kinesiska skor i en av alla småaffärer vi besökte under vår långpromenad söderut

13-10-2012-3

Vi frågade den här mannen varför han brände köttet på detta sätt och det var för att få ut fett och man riktigt såg hur svålen drog ihop sig och jag fick faktiskt en riktigt bra film på det med den lilla Sonykameran som även tog denna bild!

13-10-2012-4

Här kan de som vill få sig en åsneburgare, men det var inget jag var intresserad av.

13-10-2012-5

Funderade ett tag på denna Nike-jacka vid besöket bland alla sportaffärerna nära Hongqiao och det blev faktiskt ett inköp av en sådan, fast i annan färg i en annan affär, men jag fick samma pris där i form av 150 yuan/kronor! Kan nog vara rätt lagom varm under vintern i Sverige och inte så vansinnigt överdrivet varma som mina Peak Performance och Fjällräven inköpta på Silk Market och Yashow är.

Inget besök på huvudpolisstationen idag

October 12th, 2012

Idag tog jag buss 34 till Hongqiao för att kolla läget och om märkeskläderna var tillbaka på plats och så var fallet! Pratade med Lisa som jag brukar handla det mesta av och hon berättade att det blev som hon sa just innan jag åkte till Sverige i mitten av juli att märkeskläderna kom tillbaka någon vecka senare. När jag var där i juli fanns det bara kinesiska märken överallt även om man kunde “beställa” vissa kläder hos enstaka försäljare och Converseskorna fanns “under bordet” hos en del försäljare. Lisa och Sharon hade dock inget sådant att erbjuda i somras utan höll sig till de regler som gällde då. Nu fanns dock allting på plats och det är samma priser som tidigare som gäller!

Idag skulle Helena slutföra försäljningen av sin gamla lägenhet som hon haft uthyrd i många år och tanken var att vi skulle träffas utanför polisstationen strax efter lunch, men det kom hela tiden samtal om att det drog ut på tiden hos banken och till sist bestämde vi att vi skippar besöket och tar det i morgon eftersom de även har öppet på lördagar!

12-10-2012-1

Här satt jag och väntade och vilade lite efter besöket på Hongqiao, som skymtar i bakgrunden bakom gångbron över andra ringvägen. Alldeles till höger om där jag satt ligger en av nedgångarna till tunnelbanans linje 5 vid östra ingången till Himmelens Tempel (Tiantandongmen). Som tur var hann jag inte gå ned till tunnelbanan innan vi ställde in besöket på huvudpolisstationen utan det var bara att gå 20 meter rakt fram och hoppa på buss 34 tillbaka hem!

12-10-2012-2

Starkvaror i storförpackningar på Shuanglongvaruhuset. Femlitersdunkarna kostar från 30 kronor och uppåt beroende på vilket märke det är.

Det blir bara ett kort bildspel denna dag

October 11th, 2012

I morgon ska vi åka in till huvudpolisstationen som ligger vid Andingmen när Lamatemplet och då passar det perfekt att besöka Hongqiao och kolla läget på marknaden för det är bara att ta buss 34 dit och sedan är det raka spåret till Andingmen med linje 5 och sen en kort promenad till huvudpolisstationen där jag förhoppningsvis får ytterligare ett års “Permanent Residence” i Kina så jag slipper krånglet med visum!

11-10-2012-1

Höstfärgerna börjar visa sig bostadsområdet

11-10-2012-2

Än är det ingen is i de små konstgjorda bäckara som strömmar runt i nedanför de nio olika byggnaderna i hela området.

11-10-2012-3

En Maserati parkerad utanför östra ingången till bostadsområdet, knappast den billigaste bilen man kan hitta!

11-10-2012-4

En syn jag ser varje dag i Beijing. Här är det pesonalen på en japansk restaurang som har uppställning och får instruktioner inför kvällspasset. Det är liknande uppställningar utanför mäklarkontor, frisersalonger och liknande inrättningar varje morgon och det är rätt kul att se ibland! Har bl a sett någon mäklare som fick göra tio armhävningar eftersom han troligen inte skött jobbet så bra dagen innan!

Ännu en hemmadag

October 10th, 2012

Hade egentligen tänkt jag skulle ta mig i kragen och åka till Hongqiao idag, men det blev ännu en hemmadag och min tur att laga maten så det blev köttfärssås och makaroner till lunch och fläskfilé med potatismos till middag. Dagens bilder får bli från promenaden till Yonghui där jag bl a handlade fläskfilén och köttfärsen!

10-10-2012-1

En inte ovanlig bild med en hel familj på en skoter. Hjälmar finns men sitter oftast på pakethållaren. Vid resan i södra Kina förra året var det ännu mer vanligt i Kinas scotertätaste stad Shantou.

10-10-2012-2

Ett av huset i området där vi bor, här ligger nog tre eller fyra bostadsmäklarkontor i bottenplanet och en vanlig syn är som idag att de ställer sig även i gathörnen med skyltar och har extra bra erbjudanden om lägenheter som kanske är svårsålda.

Hemmadag med stortvätt

October 9th, 2012

Idag blev det bara en enda lång dag med stortvätt efter resan till Inre Mongoliet plus även lite städning. Var bara utanför dörren en gång när jag handlade lite i Shuanglong så dagens bild får bli inifrån varuhuset, som egentligen är en liten galleria med många olika affärer och apotek som ligger till höger på bilden nedan.

Shuanglong

Tillbaka i Beijing igen efter fem oförglömliga dagar i Inre Mongoliet

October 8th, 2012

Tillbaka i Beijing igen efter fem oförglömligt bra dagar i Inre Mongoliet. Jag hade med den bärbara datorn och har skrivit in lite om vad som hände vissa dagar och ska fylla på med mer inom kort och vi har säkert flera tusen bilder våra olika kameror.

Jag kommer inte ha så mycket tid för detta resten av månaden men jag ska åtminstone försöka få upp lite av vad som hände varje dag med bilder “retroaktivt” i Kinabloggen dag för dag (precis som vid resan i södra Kina förra året under kinesiska nyåret) och de kommer nedanför detta inlägg efterhand.
Här kommer snart text och bilder från Inre Mongoliet…

Kommer snart…

October 7th, 2012

October 6th, 2012

Här kommer snart text och bilder från Inre Mongoliet…