Archive for November, 2009

Åter till Karlskrona

Sunday, November 8th, 2009

Vaknade rätt tidigt och steg upp och började packa väskorna. Jag har inte handlat alls lika mycket denna som vid tidigare resor så det var inga problem att hålla resväskans vikt under 20 kilo. Lämnar dessutom kvar rätt mycket av mina kläder och böcker jag hade med mig. Kollade även kaffeförrådet och det finns sex oöppnade förpackningar Zoegas Mollbergs Blandning, vilket räcker ungefär två månader.

8-jiaozi

Hemlagade jiaozi

Efter packningen blev det en tidig lunch med hemlagade jiaozi. Det är ungefär som svenska kroppkakor, fast de är betydligt mindre. Gick sedan ut till den norra porten strax efter tolvtiden och fick tag på en taxi direkt. Han ville av någon anledning köra ut till Femte ringvägen för att ta oss till flygplatsen, men det är ju raka spåret ut via Fjärde ringvägen och den vägen fick det bli. Taxiresan gick mycket snabbt och kostade som vanligt runt 100 yuan/kronor. Den här gången blev kvittona på 88 yuan för taxin och 10 yuan för tullavgiften strax innan Terminal 3.

Även incheckning och säkerhetskontroll gick mycket snabbt och det var i princip inga köer alls någonstans, så det blev cirka två timmars väntan innan “boarding time” som var 15.00. Kollade runt lite i affärerna, men köpte bara en liter whiskey i Duty Free-affären. Liksom de flesta andra stora flygplatser är det bara “lyxaffärer” med löjlilgt höga priser här, men det är ändå rätt kul att gå runt och kolla lite.

8-t3

Interiör från Terminal 3 i Beijing

8-sas

SAS flight SK996 som tog oss till Köpenhamn

Vi fick faktiskt gå ombord redan 14.45 och planet lyfte på utsatt tid 15.35. Planet var i princip helt fullt, men oj vad många det var som hostade och var förkylda. Den äldre damen som satt på platsen bredvid mig var rejält dålig och tog medicin hela tiden. Även på platserna bakom hostades det och snörvlades rejält. För egen del kändes det hyfsat, visst är jag förkyld och har nog lite feber, men det känns ändå helt OK. Beräknad flygtid var 9 timmar och 45 minuter, vilket stämde tämligen exakt för vi landade i Köpenhamn klockan 18.20, men sen fick vi vänta tio minuter eftersom rampen vi skulle gå ut från krånglade. Hade ett litet hopp om att hinna med tåget 18.56, men det blev för tajt om tid och det var dessutom en rejäl kö till luckorna där tågbiljetterna såldes. Så jag hade inte fått biljetten förrän 19.05 så det blev knappt 50 minuters väntan till nästa tåg 19.56.

Var sedan framme i Karlskrona klockan 23.20 och efter fem minuters promenad hem så var ännu en resa till Beijing avklarad. Som vanligt tog det nästan exakt 18 timmar från det att jag lämnade lägenheten i Beijing tills jag öppnade dörren i Karlskrona.

Förkylningen bryter ut och mongolisk hotpot

Saturday, November 7th, 2009

Lördag 7 november 2009

Idag verkar det som om förkylningen inte går att hålla borta längre och jag är rätt snuvig och kanske även lite obetydlig feber plus lite halsont. Tog lite mediciner på morgonen, men det känns inte så där bra. Planen var att vi skulle träffa några vänner på en restaurang i västra Beijing för att äta mongolisk hotpot. Det tar en stund att ta sig dit men efter tio minuter i taxi och drygt en halvtimme i tunnelbanan var vi framme i Zhichunlu på linje 10.

Restaurangen ligger helt perfekt precis utanför uppgång F2 i tunnelbanan. Vi var tidiga, men våra vänner var ännu tidigare och väntade redan på oss. Jag lade mig inte i vad som beställdes men vi fick varsin rejäl gryta med vatten, grönsaker och kryddor där man sedan helt enkelt kokar sin mat och äter den. Jag har provat detta en gång tidigare och det är jättegott. Man kan välja mellan att få en gemensam hotpot i mitten av bordet eller varsin mindre och vi valde det senare alternativet. Eftersom alla vet att jag gillar kryddstark mat så fick bara jag den starka grytan och det var ett val jag var helt nöjd med. Sen kom det in tallrik efter tallrik med olika maträtter som man ska koka i sin gryta. Det var tre stora tallrikar med olika tunna hoprullade köttsorter, en med räkbullar, en med dofu, en med någon annan fisk och så vidare i all oändlighet. ”Too much food” sa jag, men vi åt faktiskt upp precis allting, inkluderande några avslutande stora skålar med sallad och grönsaker som faktiskt var jättegoda att hastigt koka i grytan. Mongolisk hotpot är fantastiskt gott och jag kan verkligen rekommendera denna restaurang ifall du är på besök i västra Beijing.

7-rest

Restaurangen med adress Zhichunlu 29 Haoyuan

7-hotpot

Några av de delar som ingår i en mongolisk hotpot

Efter en lång måltid tog vi tunnelbanan tillbaka till Jinsong och tog sedan en taxi tillbaka eftersom buss 28 lyste med sin frånvaro alldeles för länge. Får se om jag orkar äta något mer idag och får se hur förkylningen utvecklar sig. Den blev inte sämre av all kryddstark mat utan snarare bättre. Hoppas det är samma förkylning utan feber som gått runt tidigare, för i morgon är det dags att åka tillbaka till Sverige. Loggade nyss in hos SAS och bokade plats 23 G i planet eftersom det nu är exakt 22 timmar innan avfärd. Det var inte så många platser vid gångarna man kunde välja på denna gång, men jag hoppas ovanstående val ska bli bra. Nu återstår eventuellt något att äta i kväll och sen hoppas jag att jag känner mig hyfsad i morgon bitti så vi kan ta en taxi till flygplatsen runt tolvtiden.

Tät smog över Beijing och besök på Wangfujing

Friday, November 6th, 2009

Fredag 6 november 2009

Vaknade vid tretiden och kände lite halsont på gång så jag steg upp och tog lite Echinagard och sov sedan till 06.00 som vanligt. Det är bara jag som inte varit förkyld här hemma senaste veckan så kanske är det min tur nu. Det känns dock hyfsat och idag blir sista chansen till att handla något innan jag åker hem. Har större delen av dagen på mig att handla helt på egen hand och det blir nog ett besök på Silk Market för att köpa några skor, trojor och jeans till mig själv. I morgon är vi bjudna hem till ett par vänner i västra Beijing så då blir det ingen tid för shopping och på söndag tar jag taxi till flygplatsen vid lunchtid.

Vädret är likadant som senaste dagarna. Smogen ligger tät på morgonen och inbjuder inte till någon löpning. Framåt förmiddagen tränger solen igenom och det blir rätt klart, men man ser inte så långt genom allt dis. Det är en av de enda nackdelarna med Beijing att just smogen/byggdammet/diset ligger så tätt över staden många dagar.

6-smog

En bild från balkongen i söder klockan 08.45. Solen syns långt i fjärran genom diset och det tar någon timme ytterligare innan den trängt igenom och man kan se himmelen.

Skrev ovanstående innan jag gav mig iväg mot centrum vid halv tiotiden och för en gångs skull har faktiskt inte diset minskat det minsta under dagen utan det har varit samma dåliga sikt hela dagen. Temperaturen är annars utmärkt med cirka 15 grader och vindstilla.

Tog mig först till Silk Market via buss 28, men bytte till tunnelbanan eftersom det var grymt med trafik idag. Vet egentligen inte ifall det gick snabbare men det är skönt att röra sig i stället för att sitta på en buss som står stilla halva tiden.

Hittade en skoförsäljare där jag köpte de två par skor jag haft tidigare och som jag ville ha igen. Det är inga riktiga Ecco- respektive Timberlandskor, men jag tycker de är otroligt sköna och eftersom de bara kostar 50 kronor paret så blev det ett par av varje och hon tog till och med hand om mina gamla “Timberland” och slängde dem. Köpte även ett par jeans av samma märke och storlek som innan av en annan tjej, men jag struntar i att köpa fler skjortor och tröjor denna gång. Hade sedan en lång och otroligt intressant diskussion med en tjej som säljer jackor och det var synd jag inte behövde köpa någon mer jacka. Ibland träffar man någon som verkligen kan diskutera intressanta saker och inte bara lärt sig en massa försäljningsfraser. Tror dock inte att hon är kvar här nästa gång jag kommer och det trodde hon inte själv heller och hon var alldeles för intelligent för att jobba med att sälja på Silk Market. Det var nog bara en tillfällig station inför fortsatta studier.

Tog därefter tunnelbanans linje 1 några stationer västerut till Wangfujing. Har ju inte besökt affärsstråket Wangfujing denna gång så jag tyckte att det var dags idag. Valde tyvärr fel uppgång från tunnelbanan och kom upp mitt inne i det jättelika affärscentrat och gallerian Oriental Plaza och gick nästan vilse innan jag hittade en utgång på rätt våning ut mot gatan!

Eftersom det var lunchtid gick jag in på Wangfujing Snack Street och åt en rulle med diverse grönsaker plus en kokt majskolv som en enkel lunch. Jättegott, men det går att hitta ännu godare mat lite längre norrut på Donganmen Nigtht Market, men den öppnar inte förrän strax innan mörkrets inbrott.

Tog en del roliga bilder som jag tänker lägga upp senare och gick även ned mot St Josephs Church där det var bröllopsfotografering för säkert minst ett tiotal brudpar. Bröllopsfotografering är en enorm industri i Kina och man ser dem överallt i parkerna, men just här vid St Josephs har jag inte sett några tidigare.

6-sj2

Bröllopsfotograferna har fullt upp på trappan upp mot St Josephs Church och det var säkert ett tiotal brudpar som förevigades under den stund jag var där

Gick lite upp och ned på Wangfujing och kollade och tyvärr är det alltid så att unga tjejer kommer fram och vill “prata engelska” och sen om man pratar med dem en stund undrar de ifall man vill följa med och dricka te eller kaffe. Det är inga farliga saker som händer om  man följer med, men om man ska tro webbsajter och YouTube där det finns en del info om detta fenomen så riskerar man att få en nota på ett antal hundra eller t o m tusen yuan/kronor för någpt exklusivt te som man just druckit. Jag brukar prata en liten stund och svara på frågor för de är i regel jättetrevliga, men om jag överdriver lite och drar till med att jag bor i Beijing med min kinesiska fru eller flickvän så går de direkt vidare till nästa “offer”.

Avslutade dagen med att ta tunnelbanan tillbaka till Jinsong och ett besök på det japanska varuhuset för diverse inköp och promenerade sedan tillbaka hem. Eventuell förkylning känns nu helt OK och jag hoppas det fortsätter så under kvällen och natten!

Learn Chinese with ChinesePod

Långpromenad i Shichahaiområdet

Thursday, November 5th, 2009

Torsdag 5 november 2009

Många besökare i Beijing har stränderna längs de tre sjöarna Qianhai, Houhai och Xihai som sitt favoritområde i staden och det är lätt att förstå varför. Här kan man vandra i flera kilometer längs sjöstränderna och kolla olika hutongområden där kineser fortfarande lever som för hundra år sedan. De flesta hutongområden är utplånade och ersatta av skyskrapor, men just i detta område längs med sjöarna har bebyggelsen bevarats och till viss del moderniserats. Dock ser man fortfarande de allmänna toaletterna lite här och var eftersom sådana moderniteter inte finns i husen. Vissa områden är dock moderniserade och där bor högre partifunktionärer och militärer som nöjer sig med lite mindre bostäder. Har själv tidigare besökt en del av detta område och bostäderna var kring 40 kvadratmeter för tre personer – att jämföra med de jättelika lägenheter och hus som byggs utanför Tredje ringvägen på 120 – 400 kvadratmeter och kostar många miljoner att köpa.

Vi startade dock dagen med att ta tunnelbanan till Jishuintan (linje 2) för att först titta på den norra stadsporten och vakttornet till Beijing, Deshengmen. Den finns nio inre vakttorn i staden och detta är det som ligger längst norrut. Där finns ett mycket litet museum i tornet och det kostar 10 yuan/kronor att gå upp i tornet, vilket det är väl värt. Det finns även ett myntmuseum här, men det var inte öppet idag. Härifrån går också buss 910 till Badaling som är den närmaste platsen att uppleva Kinesiska muren. Har inte själv varit i Badaling, men jag uppskattar att bussturen tar drygt en timme om bussen håller sig till motorvägen.

5-norrport

Norra stadsporten,  Deshengmen

Efter ett kort besök gick vi tillbaka ner mot Xihai som är den nordligaste sjön i Shichahaiområdet. Det var bra promenadväder med cirka tolv plusgrader och solsken, men det var ändå kyligare än jag trott när vi gick längs med vattnet. Man kan välja vilken sida av stranden man går, men båda är sevärda med unika hutongområden. Efter Xihai kommer sedan den större sjön, Houhai, som är ett mycket populärt barområde, framförallt den varmare årstiden är det fullt med folk här på kvällarna i alla barer och restauranger längs stränderna. Det är t o m så att Houhai har blivit mer populärt än Sanlitun när det gäller utelivet i Beijing under sommaren. I södra änden av Houhai kommer man så till Qianhai som jag besökt ett par gånger tidigare. Här finns bl a de populära restaurangerna Ka Rou Ji och No Name Bar. Har ätit på den mongoliska Ka Rou Ji tidigare, men nu blev det lunch i en annan restaurang just vid Silvertacksbron (Yinding Qiao) där Houhai övergår till Qianhai.

5-qianhai

Yingding Qiao från söder och till höger skymtar de berömda restaurangerna Ka Rou Ji och No Name Bar & Restaurant

Vi valde sen den soliga sidan för den fortsatta promenaden ned mot Beihaiparken i söder. Det blev dock inget besök i Beihaiparken denna gång utan vi tog buss och taxi tillbaka hem på eftermiddagen. Kan verkligen rekommendera promenaden söderut med start i Xihai och vill man hålla på längre är det bara att gå vidare i längs Beihai, Zhonghai och Nanhai så är man framme alldeles väster om Himmelska Fridens Torg.

Fler bilder kommer senare och det kommer även en längre beskrivning av Shichahaiområdet på www.stenborg.com så snart jag hinner!

Idag kändes allt bättre och det blev en bra dag

Wednesday, November 4th, 2009

Onsdag 4 november 2009

Vaknade några gånger på natten, men det känns faktiskt helt OK, så jag hoppas att det inte är någon förkylning eller halsinfektion på gång. Det var rätt kallt men prognosen säger att det ska vara sol och 15 grader på eftermiddagen! Vi startade dagen rätt tidigt med en buss till en arbetsplats för en mycket kort avlämning och eftersom vi var nära Svenska Ambassaden tittade vi in där bl a för att få svar på några frågor om vad som gäller vid svenska medborgares längre vistelser i Beijing. Som planerna är nu tänker jag åka dit för en lite längre vistelse någon gång i början av 2010. Vi har besökt ambassaden tidigare i juni 2008 för att delta i det traditionella midsommarfirandet på midsommardagen. Bilder från detta tillfälle finns här!

4-wasa

Modell av Regalskeppet Wasa i Hedinrummet på Svenska Ambassaden i Beijing

Efter detta tog vi en mycket kort promenad till Yashowmarknaden lite söderut för att kolla ifall shoppingintresset var större idag. Gick runt och kollade en stund och hittade sedan en trevlig tjej som sålde de jackor jag skulle köpa med mig hem. Det var roliga diskussioner om priser och hon kunde faktiskt en hel del svenska fraser (bättre än någon jag hört tidigare), men det landade på de priser jag ville ha och som jag vet gäller. Men man kan ändå vara säker på att även hon var nöjd med affären och jag kunde säkert fått Fjällräven- och Peak Performancejackorna någon tia billigare, men det spelar inte så stor roll. Missade tyvärr att ta hennes businesscard eller en bild så jag kan rekommendera hennes affär, men jag får se om jag har vägarna förbi närmaste dagarna, annars får det bli nästa gång. Handlade även diverse skor så nu är det mesta av handlingen avklarad. Nu återstår det bara att handla något till mig själv också ifall det blir något mer marknadsbesök i Beijing!

På vägen mot tunnelbanan gick vi förbi en restaurang som hade nedanstående skylt i fönstret.

4-snus

Svenskt snus för 65 yuan/kronor per dosa

Innan vi återvände tog vi även en sen lunch på en restaurang nära tunnelbanestationen. Tre olika rätter plus varsin skål ris och en stor öl kostade 39 yuan/kronor. Det hade utan vidare räckt till fyra personer och vi åt väl knappt hälften och resten får man på kinesiskt vis med sig hem i en ”doggy bag”. Så gör alla kineser och alla restauranger, från lyxrestauranger till de minsta familjerestaurangerna har små frigolitlådor och plastpåsar som man kan använda för att få maten med sig.

4-lunch

Vår lunch som vi åt upp till hälften och tog med resten hem

Ingen shopping alls som jag hade tänkt!

Tuesday, November 3rd, 2009

Tisdag 3 november 2009

Vaknade som vanligt vid sextiden och det var rejält kallt i lägenheten. Värmen sätts inte på i Beijing förrän om någon vecka och väderprognoserna var tidigare att det skulle bli rejält kallt resten av veckan, men det verkar nu ha ändrats så att det ska bli soligt och hyfsad temperatur på dagarna, men givetvis kalla nätter.

Idag var tanken att jag på egen hand skulle shoppa det mesta av det jag ska ha med till Sverige och jag åkte rätt tidigt till Silk Market. Gick runt och kollade, men blev mest irriterad på de löjliga prisförslag jag fick och även i de fall jag blev tillbakaropad med rätt pris så ville jag inte handla. Vet inte om jag har en förkylning eller halsinfektion på gång, men det känns inte helt OK i kroppen. Handlade inget utan tog tunnelbanan till Hongqiao för att se om det kändes bättre att handla där, men känslan var densamma så jag åkte helt enkelt hem och tog några omgångar Echinagard tillsammans med lite whiskey innan middagen. Det kändes genast lite bättre och efter middag somnade jag rätt tidigt. Får hoppas det känns bättre i morgon!

3-silkmarket

En bild på Silk Market från öster. Det blev ingen shopping alls här idag.

Underbar mat på muslimsk restaurang

Monday, November 2nd, 2009

Måndag 2 november 2009

Idag var det väldigt kallt ute på morgonen, säkert tre-fyra minusgrader och en kall vind från nordost. Vi gav oss iväg strax innan 09.00 för en tur in till Dongsi som ligger rätt centralt i Beijing. Efter utfört uppdrag där promenerade vi upp till Sanlitunområden igen. Det var kallt som sjutton i skuggan, men underbart när solen värmde. Detta var ett område lite söder om Sanlitun som jag inte promenerat i tidigare och vi passerade bl a Workers Stadium där Beijings fotbollshjältar Beijing Guo´an i går blev kinesiska mästare för första gången på 16 år. Det hade varit kul att se matchen, men det var fullsatt och vädret inbjöd heller inte till att kolla på fotboll. Annars fanns det biljetter att få tag på, vi fick bl a frågan av någon på gatan i lördags när vi var i Sanlitun.

2-workers

En av ingångarna till Workers Stadium i Beijing. Arenan tar 72000 åskådare och var innan Fågelboet byggdes den största arenan i Beijing. Workers Stadium används också för popkonserter och många populära nattklubbar och restauranger finns också i byggnadskomplexet.

Vi strövade sedan söderut på Gongreniyuchang Donglu med solen emot oss och passerade bl a ett stort kinesiskt varuhus som heter Blue Island Tower. Varuhuset har sex våningar och priserna var ungefär samma som i svenska varuhus, så här har inga ”vanliga” kineser råd att handla. Kollade bl a runt på sportvåningen och här fanns alla kända märkesvaror, såg bl a North Face-jackor för mellan två- och tretusen kronor – lite annorlunda priser mot på t ex Silk Market. På andra sidan gatan finns en trevlig liten muslimsk restaurang där vi sedan inmundigade dagens lunch vid tolvtiden. Vi delade på en tallrik fårkött med tillbehör som man rullade in i tunna bröd och sedan åt (ungefär som Beijing Duck) plus en stor tallrik med ett slags tjocka nudlar uppblandade med grönsaker och räkor (kan liknas mest vid pastabitar eftersom de var klippta i små bitar). Dessutom en stor skål med dofusoppa och en stor öl. Allt var helt fantastiskt gott och helt klart det absolut bästa jag ätit under denna period i Beijing. Restaurangen är jättefräsch och priset var drygt 60 kronor för två personer. Att det är en muslimsk restaurang innebär att de serverar nötkött och kött från får och lamm, men inte griskött. Kan rekommendera denna restaurang till alla som besöker Beijing!

2-muslimsk

Den muslimska restaurangen där vi åt dagens lunch

Efter lunchen promenerade vi vidare söderut på Dongdaqiao Road som går ända ned till Twin Towers och Silk Market. Passerade bl a Soho, som är en stor galleria, och The Place, som var stället där iPhone hade sin introduktion i Beijing för några dagar sedan. Där finns en lite udda jätteskärm som man får titta snett uppåt för att se vad som visas.

2-place

Den lite udda storbildsskärmen utanför The Place.

Nu var det bara några hundra meter ner till Silk Market där vi tänkte ta buss 28 tillbaka, men vi passade på att titta in på Silk Market (Xiushui) och kollade kommersen lite. Det är helt otroligt vad mycket mer folk det är här än på de andra marknaderna Hongqiao och Yashow. Utbudet och priserna är dock desamma, förutom att de nya modellerna kommer in snabbare på Silk Market. Läste någonstans att det kommer cirka ett hundra tusen besökare varje dag till denna marknad och att den näst Förbjudna Staden och Kinesiska Muren är Beijings mest besökta turistattraktion. Vi nöjde oss dock bara med en snabbkoll denna gång och tog sedan buss 28 tillbaka. Efter lite handling i det lokala varuhuset blir det sedan middag hemma och kanske någon DVD eller TV. Vädret inbjuder inte till några kvällspromenader för det är isande kalla vindar just nu.

Det snöar i Beijing

Sunday, November 1st, 2009

Söndag 1 november 2009

Vakande vid sjutiden och tittade ut på ett ihållande snöfall. Dock är det nog en plusgrad så det är väldigt blöt snö som kommer ned. Dessutom blåser det väldigt mycket så det är egentligen en dag man borde stanna inne.

1-snow

Snön vräker ned på Hongyan Road

Jag tycker dock det är en perfekt dag för att åka och handla lite så jag tog 34:ans buss till de båda marknadsvaruhusen vid Hongqiao. Handlade mest barnkläder denna gången plus lite småsaker och fick sedan ”rätt” priser direkt av några handlare så dit kommer jag att åka tillbaka och handla när jag vet mer exakt vad jag ska handla. Det är fortfarande väldigt lite folk på den nya Tianya Hongqiao Market, speciellt i våningarna längre ned i byggnaden och det kan inte var mycket som säljs där under en dag. Hittade bl a en elektronikbutik som sålde 400 GB USB-minnen för 50 kronor. Det faller ju på sin egen orimlighet att något sådant skulle existera. Dessutom var 32 GB-korten dyrare än det på 400 GB, fast jag är helt säker på att båda var falska. Om jag förstår det rätt som formateras USB-minnena på ett sådant sätt att de ser ut att innehålla så och så mycket minne. Läste lite om detta på nätet och man lär upptäcka direkt när man kopierar över filer att filerna inte visas på rätt sätt. Fast just elektronik, kameror och minneskort köper jag aldrig i Kina, jag tror risken är alldeles för stor att man inte får den vara man tror man köper. Ett tips jag såg på nätet var också att om minneskortet gick att plocka ur förpackningen så ska man se upp. Vi som har köpt äkta minneskort i Sverige vet att korten är förslutna i plast på ett sätt som är omöjliga att öppna och försluta igen, utan man måste klippa upp plasten.

1-snow2

Snön hade fortsatt falla under handlingen och på väg ned att ta buss 34 tillbaka tog jag denna bild mot norr.

På kvällen fixade vi sedan en stor pizza med bacon, tomatsås, banan, curry och mozzarellaost. Mycket gott. Nu lär det slå om till riktigt kalla nätter resten av veckan och är det risk att det kommer det att bli rätt kallt i lägenheten eftersom värmen i Beijing alltid sätts på en speciell dag när alla kraftverk körs igång för vintern. Förra året kom jag hit den 7 november och om jag minns rätt så var det någon dag efter detta som värmen sattes på.