Nu blir det en veckas rundresa i sydöstra Kina

Idag tog vi en taxi till Beijing Capital Airport vid tiotiden och det var den absolut snabbaste tiden vi fångat en taxi utanför dörren, för det var precis en taxi som stannat där för att släppa av en kund och efter hon betalat var det bara att packa in väskorna! Chauffören blev ockå glad för körningarna till flygplatsen är guld värda för chaufförerna jämfört med småkörningarna inne i stan. De har då också en garanterad resa från flygplatsen genom att ställa sig i taxikön.

Målet för resan var staden Shantou i Guangdongprovinsen i södra Kina och vi flög med China Airlines CA1437. Det var lite strul innan planet fick starttillstånd, men när det kom så flög de sedan in förseningen utan problem.

Vi landade 15.20 och möttes av både vår guide och busschaufför som ska vara med oss den första delen av veckan. Egentligen hade jag inte tänkt följa med på denna resa, men det var ett intressant program och bara en vecka och klimatet i detta subtropiska område verkar vara perfekt. Det var 22 grader och strålande sol när vi landade. Vi är totalt 13 personer på resan, elva kvinnor/flickor och två män! Den andra mannen är en av få som jag känner sedan tidigare. Han och hans fru hade en restaurang som vi besökt många gånger, men de har nu sålt restaurangen. Tyvärr pratar varken han eller hans fru engelska, men det var en av de yngre tjejerna som pratade utmärkt engelska och nu t o m håller på att lära sig tyska, så henne kommer jag nog att prata med en hel del under veckan! Det finns även två yngre tjejer som säkert pratar en del engelska som lär visa sig så småningom!

Det blev en kort bussfärd till en liten färjeterminal för en bilfärja som går till den unika ön Nanao Island som som ligger på cirka 40 minuters båtfärd från Shantou. Det var en rejäl kö med bilar och bussar och vi fick nog vänta in fem färjor, vilket tog närmare två timmar. Guiden tyckte dock att det var helt OK, för hon hade varit med om sju timmars väntan. Det är bara att ställa sig i kön och sedan kör tre färjor fram och tillbaka hela tiden. Vi kom med som näst sista bil/buss och sedan var det till att ta sig upp i de gemensamma utrymmena där den enda underhållningen var en TV utan ljud.

I väntan på bil- och personfärjan från Shantou till Nanou Island

Dock råkade jag helt ofrivilligt bli huvudperson på resan, jag hade redan under väntetiden på kajen märkt att det måste vara extremt ovanligt med västerlänningar i denna region för jag fick många förvånade   blickar och leenden under de två timmarnas väntan och ett par tjejer ville bli fotograferade tillsammans med mig. På färjan blev det dock ännu mer sådant och alla i rummet vi satt skulle få sina barn fotograferade tillsammans med mig så det var bara att lägga armen om dem och le! Det var t o m en del vuxna kvinnor och män som ville bli fotograferade till mina resekamraters skratt och förtjusning! De tyckte jag skulle tagit betalt fem yuan/kronor för varje foto så hade jag varit rik!

Några av alla barn som ville bli fotograferade med den exotiske gästen

Vi anlände till Nanao klockan 19.00 men där var det totalt kaos i trafiken in mot färjeplatsen. Det var helt enkelt för lång kö och många på ingång chansade i filen för bilar från färjan och då fanns det helt enkelt inte plats att mötas och bilarna i den inkommande filen vägrade släppa in dem som försökte tränga in sig. Det tog nästan exakt en halvtimme innan vi kom ut på vägen som skulle ta oss till andra sidan av ön. Det var slingrande otroligt guppiga serpentinvägar omväxlande upp och ner och 26 kilometer tog drygt 40 minuter innan vi anlände till Gulf Hotell där en typisk kinesisk middag väntade oss, medan guiden checkade in alla. Det var god mat, mest mat från havet som är en specialitet här.

Efter installation i hotellrummet tog vi en kort promenad i omgivningarna, bl a för att kolla restauranger till kommande kväll, men det var mest smårestauranger som inte såg så lyckade ut. Till min förvåning var det en man som vinkade till mig på en restaurang och det var en kinesisk man jag pratat med på kajen i Shantou. Han berättade då att han märkligt nog varit i Sverige en gång i Avesta av alla platser för att göra någon kort form av utbildning. Han satt och åt på restaurangen med sin flickvän och tyckte maten var OK, men inte helt prisvärd. Jag pratade med honom en stund ytterligare innan vi gick vidare.

Efter att ha handlat ett par öl var det sedan dags att gå den korta vägen till hotellrummet och kolla om det fanns något trådlöst nät, men det gjorde det inte, för här är nog inte internet utbyggt som på fastlandet så det får bli några dagar helt utan internetförbindelse, men tur att jag tog med den bärbara datorn så att jag fick en stund över att skriva dagens inlägg som dock nog inte kommer att visas förrän en vecka senare!