Långt besök i Yongding uppe bland bergen

Steg upp vid halv sju och efter dusch var det utcheckning och därefter promenad i “Memorial Park of Yejianying” som ligger alldeles utanför hotellet. Även den är tydligen bekostad av den rika kinesen med rötter i Meizhou. En mycket vacker park som är ett monument över Meizhous mest kända person Yejianying som levde åren 1897-1986. Alldeles bredvid den nya minneshallen och parken ligger den gamla byn där Yejianying föddes och man kunde t o m titta in i det lilla rummet där han för första gången såg världens ljus.

På v

På väg till parken vinkade jag till handlaren jag pratade med igår kväll

Memorial Park of Yejianying

Träden har börjat blomma, vilket de gör två gånger om året på dessa breddgrader

Bloggförfattaren framför det lilla torget och Yejianyings minneshall

Den vackra statyn över Yejianying framför Minneshallen

Därefter påbörjade vi den långa resan till mot storstaden Longyan i Fujian och det var skönt vi inte gjorde den i gårdagens mörker för det var ingen motorväg utan slingrande serpentinvägar på den kinesiska landsbygden med omväxlande floder, berg och bebyggelse, så det var en klar fördel att ha fått göra denna resa på dagtid och inte i mörker. Tidvis är det mycket vacker natur och byarna är intressanta. Gammal bebyggelse blandas med helt nya lyxhus t o m så här långt ut på landsbygden. Det visade sig dock att stället vi skulle till egentligen låg rätt långt söder om Longyan så om vi åkt igår kväll hade vi nog åkt en annan väg till Longyan i stället för alla dessa småvägar.

Stället vi skulle till var en av Fujians största attraktioner som är den helt unika byn Yongding med sina runda hus i mycket speciell stil och vägen dit var slingrande uppåt och helt utan vägräcken, så ett enda misstag av chauffören kunder slutat ödesdigert. Vägen var nog under konstruktion och vägräcken kommer nog, men i Sverige hade aldrig en sådan väg varit öppen för trafik! De brukar göra reklam för Fujianprovinse just med att visa bilder från denna by i reklamen på CNN. Det är verkligen speciella hus där det bor hundratals personer som delar vissa utrymmen i nederdelen och sen bor alla högt upp i lägenheter och det finns heller inga fönster i nedervåningen. Ursprunget är att man skulle vara skyddade från angripare om man bodde högt och det fanns även förstärkta dörrar i de fyra ingångarna. De som bor i husen använder aldrig huvudingången utan enbart de tre sidoingångarna.

När vi kom dit var vi tvungna att ha med en speciell guide för området i bussen och det var en mycket trevlig tjej (alla kinesiska guider jag någonsin träffat verkar lika trevliga). Klockan var bara elva, men eftersom besöket i Yongding skulle ta många timmar åkte vi först till en restaurang där lunchen var beställd! Det var helt klart en mycket god lunch och jag fick även tillfälle att ladda batteriet till den stora kameran medan vi åt och drack!

Sen var det dags att börja vandringen uppåt genom byn där det finns närmare ett femtiotal byggnader, mest runda, men även enstaka fyrkantiga och det kan bo upp emot 800 personer i de största byggnaderna. Det var riktigt kyligt så här lite längre upp i bergen, men duggregnet som föll när vi åt lunch upphörde tack och lov.

På promenad upp mot Yongding

På promenad upp mot Yongding. Det är en bit att gå och svagt uppför hela tiden.

Ett av de större runda husen i Yongding

Bild från innergården i ett av de större runda husen i Yongding

Alla hus i Yongding är inte runda

Alla byggnader är byggda med den gulaktiga jorden från området som bränts till tegel och det var något jag såg under hela bussresan dit. Ibland är det rödaktig jord, ibland orange och ibland gul och man ser överallt små dagbrott där sanden hämtas och byggnaderna i respektive område har samma färg som jorden. Mycket intressant att se och det var synd att det inte fanns tid att göra lite fler småstopp för fotografering, för bilderna inifrån bussen blir inte tillräckligt bra.

Det var intressant att se dessa unika byggnader och vi promenerade runt samtidigt som guiden berättade om varje byggnad, men hon pratade för fort för att jag skulle förstå kinesiskan, men jag fick översättning efterhand. Här hade jag annars förväntat mig att få se fler västerlänningar, men icke så, jag har inte sett en enda västerlänning under hela resan hittills.

En rätt ung och ovanligt framfusig tjej (normalt är kineserna mycket blyga) ville bli fotograferad tillsammans med mig, men hon ville att jag skulle följa med till ett annat ställe, men varken jag, guiden eller de andra fattade varför, så jag sa att hon får ta med kameran och komma dit där vi är. Hon dök upp sedan med sin mobil och tog några bilder av mig och henne, men sen dök hon plötsligt upp igen med en fotograf som tog massor av bilder till mina resekamraters skratt och förtjusning. Det visade sig sen att det var en “riktig” fotograf som tog bilder på ett speciellt vackert ställe och vi kom så småningom dit och då kom en överlycklig tjej igen och visade bilder på henne och mig som fotografen tagit. Han skrev ut bilderna direkt och satte dem i ett litet album och hon hade tydligen köpt dessa bilder av honom som hon ville visa för mig! En nästan lite bisarr och konstig upplevelse, så om det är någon som vill känna sig som en “stjärna” så kan jag rekommendera ett besök i dessa delar av Kina.

Elva damer från Beijing på besök i Yongding i Fujianprovinsen

Elva damer från Beijing på besök i Yongding i Fujianprovinsen. Jag och den andre mannen på resan fotograferade! Denna bild är tagen just vi det ställe där den “professionelle” fotografen tog bilder och sedan skrev ut och sålde.

Efter det var det dags att åka drygt fyra mil till storstaden Longyan där vi skulle bo på ett helt nytt hotell som ligger relativt central. Det blev dock inte mycket tid att hinna med något på kvällen utan det blev middag vid sjutiden och sedan en promenad i omgivningarna för att handla lite inför morgondagens långa tågresa tillbaka till Beijing. Det blev mest nudlar och öl för min del!