Att gå på Kinesiska Muren klockan 06.00 är härligt

Vårt lilla hotell låg alltså bara cirka en kvarts promenad från ingången till Kinesiska Muren i Badaling, så självklart steg vi upp upp strax efter 05.00 och klädde oss varmt, för det är mycket kyligt på morgonen just nu! Det var inte så kallt som jag trodde och absolut inga minusgrader, jag såg annars att de täckte alla blommor utanför ingången sent igår kvällen. Skulle gissa att det var tre-fyra plusgrader som sedan stiger till 25 grader under dagen!

Med tanke på bilderna igår kväll och de som kommer nedan tänkte jag bara visa en lånad bild från en kinesisk blogg på hur det ser ut mitt på dagen i Badaling under denna vecka när de flesta kineser har semester efter nationaldagen.

Kinesiska Muren i Badaling på dagen den 3 juni 2011

Riktigt så många människor var det inte idag på morgonen – jag såg faktiskt inte en enda på själva muren där jag gick!

Muren öppnar för besökare klockan 06.00 och strax därpå var vi på plats idag och denna gång valde jag den “svåra” vägen till vänster. Där är otroligt brant i vissa partier, men jag lyckades ta mig till toppen och såg faktiskt inte en enda människa under varken upp- eller nedfärd. Det var rejält hög puls när jag nådde toppen och fick en del riktigt fina bilder. Såg också att det började strömma till folk långt där nere, men alla valde den “lätta” vägen till höger.

Nedan kommer ett litet bildspel från min ensamma vandring den “svåra” vägen i Badaling med start strax efter klockan 06.00 på morgonen idag!

Det går att klicka på varje bild för att se en större bild!

Att bestiga Kinesiska Muren klockan 06.00 är härligt!

Det var ju beckmörkt när vi kom till hotellet igår kväll och mörkt i morse, men när vi kom tillbaka upptäckte jag att själva hotellet är en sevärdhet i sig! Ett enplans typiskt gammalt kinesiskt hus med en öppen yta i mitten och jag ska skriva mer om såna hus senare, men nedan kommer några bilder från vårt hotell som var fantastiskt fräscht när det gällde sovrum och sängar och även de allmänna ytorna utanför rummen, även om hastigheten på deras internetkoppling fick mina tankar att vandra tillbaka till 1994 när jag började använda internet via modem. Badrummet var också en historia för sig med duschen placerad rakt över tvättfatet och inga duschdraperier eller liknande, precis som på det förra hotellet där vi bodde två nätter!

Min rekommendation är att om man ska gå på Kinesiska Muren i Badaling ska man göra det tidigt på morgonen som idag, eller som vi gjorde igår sent på kvällen! På dagtid måste det vara absolut löjligt med så mycket människor, även om det denna vecka var extra många eftersom det var semestervecka! Annars rekommenderar jag femtimmarspromenaden från Jinshanling till Simatai som jag gjort ett antal gånger nu! En helt underbar upplevelse där man oftast är helt själv på muren!

Ett litet hotell strax nedanför Kinesiska Muren i Badaling

Detta hotell ligger bara fem minuters promenad från järnvägsstationen i Badaling och eftersom alla hade Beijings trafikkort är det bara att dra dessa i automaterna (resan kostar sex kronor). Annars måste man köpa biljetter och det hade inte varit något problem för vi åkte redan 10.50 och det är den tiden de flesta besökare kommer till Badaling. Däremot såg vi igår kväll att det var totalt kaos på stationen med massor av folk som skulle tillbaka till Beijing.

I väntan på tåg på Badalings järnvägsstation

Vi var först i kön för att komma med tåget och ovan är en bild från plattform 2 på Badalings station. Det var dock rätt fullt på tåget redan när det kom till Badaling, men jag hittade till sist en sittplats! Jag satt bredvid en ung mamma med en kanske treårig tjej som var hyperaktiv och skulle hitta på nya saker hela tiden. Dessutom var det en man från Xian som ville fotografera sin son tillsammans med mig, men det tog lång tid innan hans typiska kinesiska blyghet gjorde att pappan kunde ta bilderna! Fast det var kul, för då gick tiden desto snabbare under resan!

Vill han bli fotograferad med utlänningen?

Ja, till sist ville han det!

Efter cirka en och halv timme var vi framme på Beijing North och sa “byebye” till våra resekamrater! Sen var det bara att promenera ned till tunnelbanan och denna gång valde vi linje 4 med byte till linje 10 som går direkt till Jinsong och därifrån taxi för tio kronor så jag skulle gissa det tog cirka en timme från Beijing North och vi var hemma vid tvåtiden på eftermiddagen!

Sen var det bara att gå och handla några öl och köra några maskiner tvätt så var vi tillbaka i vardagslivet igen efter fyra händelserika dagar!