Underbart kvällsbesök på Kinesiska Muren mm

Idag var det tidig uppstigning som gällde och nu har vi ny buss och ny chaufför för denna dag! Jag börjar med tre bilder från stället där vi bott i två nätter.

Det lilla huset vi bodde i två nätter

Här är det lilla huset vi bodde i under två nätter

Här hade ett annat resesällskap grillfest igår

Här hade ett annat mycket större resesällskap grillfest igår kväll med karaokesång på typiskt kinesiskt vis!

Lasse kunde inte låta bli att skämta

Kineser verkar märkligt nog borsta tänderna innan frukost medan jag föredrar efter frukost och jag hade en av hotellets engångstandborstar när jag borstade tänderna efter frukost och kunde sen inte låta bli att skämta till det lite med att sätta tandborste i ett glas och den lilla tandkrämstuben på bordet med resterna från gårdagens grillfest.

Det var ju buss- och chaufförsbyte som gällde idag och bussarna blir större och större för varje dag! Idag var det mest för att de inte hade några mindre bussar så vi fick en vanlig stor buss för bara 13 personer, men det spelar ju ingen roll så länge priset är samma som för en mindre buss. Ungefär som när jag brukade hyra bil för långresor tidigare och alltid beställde den minsta varianten, men nästan alltid fick den största varianten för samma pris som den minsta.

Första anhalten för dagen blev Longqing Ravine och jag låter bilderna nedan tala för sig själva.

Det går som vanligt att klicka på alla bilder för att se en större bild!

Sen var det dags för lunch på en flott och rätt udda restaurang som ligger i Runze Ecological Park inte så långt från Longqing Ravine och nedan kommer några okommenterade bilder från restaurangen som har en rätt udda interiör!

Restaurangen i Runze Ecological Park

Efter en lång lunch med alldeles, alldeles för mycket mat tog vi sedan ett kort stopp vid en närliggande odling av vindruvor där man kan plocka själv och sedan betala för det man plockat och det var många som utnyttjade detta idag!

Självplockning av vindruvor i Runze Ecological Park

Efter vägning och betalning av vindruvorna åkte vi sedan vidare till en plats som på engelska kallas Ancient Cliff House och det är gamla grottbostäder som gröpts ur det porösa berget och det var faktiskt ett oerhört intressant ställe som jag kommer att skriva mer om och visa fler bilder från på en annan webbsida, men nedan kommer några bilder som försmak på det!

Ancient Cliffhouse

Sen var det dags att lämna av fyra av resedeltagarna vid järnvägsstationen i Yanqing innan vi övriga nio åkte vidare till Badaling för att besöka den Kinesiska Muren! Jag har gått på muren flera gånger mellan Jinshanling och Simatai längre norrut och den “promenaden” tar fyra-fem timmar, men jag hade tidigare aldrig varit i Badaling som är det ställe dit de flesta turister åker eftersom det finns både buss och tåg som går hit. Denna vecka är det sju dagars semester i Kina så det har varit totalt kaos på järnvägsstationen i Beijing och något liknande såg vi här i Badaling när bussen körde förbi och där var enormt många människor som ska med tågen till Beijing.

Det får bli ett bildspel nedan från muren i Badaling denna kväll! Jag och fyra andra i vårt sällskap tog oss ända upp till toppen så långt man kan gå på den “lätta” sidan när det mörkt!

Kinesiska Muren i Badaling på kvällen den 5 oktober 2011

Sen bar det av till vårt hotell, men chauffören hade lite svårt att hitta så det blev några samtal fram och tillbaka. Han körde några riktigt konstiga kringelikrokar på småvägar, men hotellet ligger alldeles nedanför muren och det promenadavstånd dit så i morgon bitti när de öppnar klockan 06.00 ska åtminstone jag vara på plats för att se soluppgången från Kinesiska Muren!