Smärtfri hemresa och åter i Karlskrona

Måndag 15 december 2008
Vaknade redan klockan 04.00 av att det gjorde rejält ont i revbenen så jag fick stiga upp och ta ett par tabletter. Sov sedan hyfsat till klockan 06.00 då det var dags att stiga upp och fortsätta packningen. Tog det lugnt och höll mig inomhus hela förmiddagen och åt sedan en enkel lunch i form av “Gong bao ji ding” med ris innan det var dags att gå ut vid tolvtiden. Lite onödigt tidigt kanske eftersom planet inte skulle lyfta förrän 15.45, men jag tycker det är skönt att vara ute i god tid. Hittade en ledig taxi direkt och sen var det raka spåret till Terminal 3 på Beijing Capital Airport. Det är såna resor alla taxichaufförer vill ha och det brukar kosta kring 100 kronor från Hongyan Road i sydöst till flygplatsen i nordost. Sen har ju chauffören en garanterad resa tillbaka också genom att ställa sig i taxikön. Annars är det ju så att småkörningarna inne i centrum sällan ger mer än minimibeloppet 10 kronor.

Interiör från taxin med raka spåret till flygplatsen

Strax innan Terminal 3 måste alla bilar erlägga en tullavgift på 10 Yuan

Efter knappt 40 minuter var vi framme vid Terminal 3, som fram tills för några månader sedan var världens största byggnad och omfattar nästan exakt en miljon kvadratmeter golvyta. Läste just att Dubais Terminal 3 invigts och nu är 50 procent större. Incheckning och säkerhetskontroll gick mycket snabbt och det var ovanligt lite folk i rörelse på flygplatsen jämfört med tidigare gånger jag åkt därifrån. Terminal 3 är en vacker byggnad med fin interiör och massor av affärer. Dock nästan enbart lite “lyxigare” affärer och priserna ligger mycket högt. Det enda jag handlade var en liter Absolut Vodka som kostade 104 Yuan.

Ingången till Terminal 3

Interiör från Terminal 3

Här står en av SAS två Airbus 340 som går till Skandinavien. Vet inte om detta är den jag åkte med till Köpenhamn eller om det är den som går till Stockholm som startar tio minuter tidigare.

Blev lite förvånad när jag upptäckte att Economy Class bara var halvfull. De första gångerna jag åkte till Beijing var det absolut fullsatt, men redan i somras var det en del lediga platser och nu var det väldigt ledigt så en del fick t o m liggplats över fyra säten. Jag bokade ju plats vid nödutgången redan igår och där är rejält med plats för benen och ingen satt heller på platsen bredvid. Hade ett trevligt samtal med en kinesisk flygvärdinna som satt mittemot under start och landning. Hon var från Shanghai, men bor nu i Beijing och jag fick några fina tips på kinesiska marknader (dit inga utländska turister går) som jag ska försöka besöka nästa gång jag åker till Beijing.

Hade rejält med plats att sträcka ut benen vid plats 31 A och platsen bredvid var tom

Hade inga besvär med värk i revbenen under resan och vi landade sedan i Köpenhamn vid exakt utsatt tid och jag hade gott om tid innan tåget till Karlskrona 19.56. Det är helt suveränt att bara kunna gå ut från flygplatsen och ta rullbandet ner till perrongen och sedan går tåget hela vägen till Karlskrona central där jag sedan bara har några minuters promenad hem! Öppnade dörren hemma klockan 23.30 och ännu en resa till Beijing var därmed avslutad.

One Response to “Smärtfri hemresa och åter i Karlskrona”

1. kerstin says:

Hej Lasse.
    Vill bara berätta att jag är lycklig över att ha hittat till Dig och Dina Kinasidor!
    har rest i kina de senaste elva åren, sex ggr närmare bestämt. Tänker resa i höst igen! Det är underbart att se alla bilder från många av mig kända platser men många är nya och spännande!
    har inte hunnit läsa så mycket av allt Du skrivit, men dat skall bli=D
    Har två kinakatter Yin oYang därav bloggnamnet och en by jag var i våren 07. Kaili Miao folkets bambuflöjt festival, Härligt1