Handlande och goda pizzor avslutningskvällen

Söndag 14 december 2008
Sov rätt oroligt hela natten och vaknade första gången vid 04.00 och kunde snart konstatera att jag med viss möda kan byta sovställning, vilket är ett jättesteg framåt. Var nog vaken större delen av tiden fram till 07.00 då jag steg upp, men det var skönt att kunna stiga upp utan lika stora problem som senaste veckan. Efter kaffe och kinesiska frukostbullar packade jag lite inför morgondagens hemresa, men åkte sedan till Hongqiao för att handla några ytterligare julklappar. Började med en tur i det gamla leksaksvaruhuset och handlade några småsaker. Gick sedan vidare till det nya varuhuset och kollade runt lite och jag handlade även lite ytterligare hos Sammy som bl a säljer underkläder, handskar och mössor. Faktiskt en del rätt uppseendeväckande underkläder som jag inte trodde fanns att köpa i Kina, men i och för sig är de mer åt det skämtsamma hållet.

Sammy ansvarar för tre olika affärer och säljer bl a underkläder, slipsar, mössor, strumpor och handskar. Till skillnad från nästan alla andra försäljare fick jag direkt det riktiga priset på dessa varor vid första besöket så därför handlade jag en hel del småsaker hos henne.

På väg upp från bottenvåningarna stötte jag ihop med Lucy som just var på väg upp från sin lunch i den stora matsalen så jag följde med till hennes affär och pratade en bra stund innan vi önskade varandra God Jul och Gott Nytt År (både vårt nyår och kinesiskt nyår). Som avslutning på besöket gick jag sedan de få stegen till det gamla varuhuset och köpte några tröjor av den försäljare jag brukar handla av. Brukar dock handla av en av hans anställda, men hon finns nu på ett annat ställe i varuhuset så det var en kul diskussion om priser innan han till sist gick med på det som har betalt tidigare. En rolig man som först sa att den silkeströja jag ville ha var den dyraste sorten, men priset jag ville ha var 40 Yuan, vilket han till sist gick med på. Sen ville jag ha en annan tröja och en skorta, men då var plötsligt dessa av ”better quality” så där var utgångsbudet plötsligt mångdubbelt. Fast till sist enades vi på drygt en hundralapp totalt för de tre tröjorna, efter att jag gått därifrån några gånger skakande på huvudet.

Hoppade sedan av buss 34 precis utanför Panjiayuans jätteloppmarknad för ännu ett besök. Det är verkligen en jättelik marknad och jag gick nu runt i en del avdelningar jag inte besökt tidigare. Mycket är riktiga antikviteter, men mycket ser också väldigt nytillverkat ut och en hel del är ungefär samma som på Silk Market och Hongqiao, t ex sjalar, jadesmycken, affischer, tavlor och typiska nytillverkade kinesiska souvenirer. Mer om marknaden och många bättre bilder från tidigare besök finns på denna länk.

Krigssouvenirer fanns i detta stånd, t o m tyska produkter från andra världskriget, fast jag tvivlar på att dessa verkligen var äkta vara

Hoppade sedan på 34:an igen som kom precis när jag gick ut från marknaden och åkte tillbaka hem tre hållplatser. I kväll är sista kvällen i Beijing, åtminstone för denna gången, och vi tänkte fixa en dubbelpizza i ugnen. Eftersom den har varmluftsfläkt ska det fungera att göra två stora pizzor utan att behöva byta plats på plåtarna och det stämde verkligen! Båda ”bakplåtarna” med stora pizzor blev färdiga precis samtidigt och båda smakade helt perfekt!

I morgon klockan 15.45 lyfter (förhoppningsvis) planet från Beijing till Köpenhamn och 22 timmar innan kan man checka in via nätet och välja sittplats, så just innan pizzatillverkandet loggade jag in och hittade en som jag hoppas bra fönsterplats (31 A) alldeles vid en av nödutgångarna, så jag hoppas jag får bra plats att sträcka ut benen och att kunna gå upp och röra på mig när jag vill med tanke på mina onda revben.

Packar resten gör jag tidigt i morgon bitti och sen åker jag som vanligt i mycket god till till Beijing Capital Airport. Planet lyfter 15.45 kinesisk tid och om tidsplanen håller sker landning på Kastrup klockan 18.40 svensk tid, dvs flygresan tar 9 timmar och 55 minuter. Jag vet inte varför det tar nästan en timme längre i denna riktning, men jag minns en tidigare gång då vi var rejält försenade åt detta hållet men ändå landade i tid, så det finns nog en del spelrum med hastighet och tid vid dessa långflygningar.