En hektisk söndag!

Söndag 25 oktober 2009

Det blev en hektisk söndag eftersom en släkting från södra Kina skulle komma på ett mycket hastigt och bara ett par timmar långt besök så vi mötte upp vid Jinsongs tunnelbanestation och tog sedan en taxi tillbaka. Där tillverkades sedan kinesiska jiaozi som blev mycket goda. Efter ett par timmar tog vi en taxi till en annan tunnelbanestation där vi hoppade på linje 1 för vidare färd till Xidan där vi skiftade över till den nya linje 4, vilket blev första gången jag testade den linjen. Jag hade förväntat mig att det skulle vara skillnad mellan denna linje och övriga eftersom den drivs av en annan operatör, men jag märkte ingen skillnad alls. Vi steg av nära gästens hotell och tog en taxi dit och vi var i god tid innan hennes buss till flygplatsen gick klockan 14.00. Vi fortsatte sedan resan i taxin till en park i närheten som dock inte längre är öppen utan nu blivit ett exklusivt hotell. Utanför murarna står dock långa rader av träd där löven blir extra gula på hösten och det var många fotografer på plats för att föreviga de gula träden.

Vi gick sedan en bit ned på Fuchengmen Road till det kinesiska marknadsvaruhuset Tianyi Market som är en gigantisk marknad dit nästan enbart kineser går och handlar. Det är delvis samma innehåll som på marknaderna som riktar in sig mot utländska besökare, men här finns inga ”märkesvaror” utan vad jag kunde se enbart kinesiska märken. Det finns allt från elektronik, smycken, hushållsprodukter till leksaker. Det var kul och gå runt och kolla i den enorma trängseln och de västerlänningar jag såg här under en timme kunde jag räkna på ena handens fingrar. Det verkade också vara dåligt med engelskakunskaperna hos försäljarna så är man här på egen hand gäller det nog att kunna en del mandarin, men jag såg att några försäljare hade miniräknare, så det kommer säkert även en del utländska besökare hit.

26-tianyi1

Ingången till Tianyi Market

26-tianyi2

Leksaksavdelningen på Tianyi Market

Kollade sedan in på ett ställe på samma gata som heter Y-Bazaar och är ett ställe där man kan beställa måttsydda kläder och man även komma in och prova ett par gånger och begära ändringar utan att det kostar extra. Hade jag varit intresserad av kostymer eller skjortor hade jag nog gjort en beställning för det var otroligt billiga priser, men då jag i princip aldrig använder varken skjorta eller kostym så finns det ingen anledning. Vi pratade lite med ”The Manager” och kom bl a in på priser på bröllopsklänningar och jag blev faktiskt förvånad hur otroligt låga priserna är. Det är inget som intresserar mig, men jag har hört talas om de fantasipriser som gäller i Sverige och jag trodde faktiskt det var höga priser i Kina också eftersom man ser bröllopsfotograferna med brudparen dagligen i de större parkerna i Beijing, men det är troligen klänningar de hyr just i samband med fotograferingen för i Kina innebär själva bröllopet bara en enkel registrering vid närmaste lokala myndighet. Om jag förstått priserna i Sverige och Kina rätt skulle det faktiskt betala sig att resa till Kina och få sin klänning uppsydd helt enligt eget önskemål och ha resa och hotell betald och t o m ett antal tusenlappar över att handla för på alla fantastiska marknadsvaruhus i Beijing. Fick just innan jag reste reklam från ett reseföretag som sålde shoppingresor drygt en vecka från Stockholm till Beijing för under 6000 kronor inklusive flyg, hotell och visum och 30 kilo bagage med på hemresan. Helt otroligt!

Hoppade sedan på en buss som faktiskt nästan blev en turistbusstur förbi det numera nästan utplånade gamla hutongområdet längs Fuchengmen Road och via Wenjin Jie ned till Houhaiområdet med Beihaisjön och den Vita Pagoden samt därefter förbi hela Förbjudna stadens nordsida och jag fick t o m från bussfönstret några bra bilder från utgången från Förbjudna staden som är på norra sidan av staden. Tittade man ut genom bussfönstret på andra sidan såg man paviljongen på toppen av Jinshanlingparken. Helt oplanerat men en underbar busstur med en helt vanlig Beijingbuss som kostar 40 ÖRE (0,40 kronor) att åka med.