Tillbaka i Beijing igen!

Fredag 23 oktober 2009

Äntligen tillbaka i Beijing igen efter drygt tio månader. Planen var annars att jag skulle åkt tillbaka i mars, men ett högst oväntat samtal från min tidigare arbetsgivare Ballou Internet Services sent på eftermiddagen den 10 februari gjorde att vi ändrade planerna totalt. Ballou hade mycket hastigt fått en jätteaffär och jag blev inhyrd på heltid fr o m fredag den 13 februari tillsammans med en resurs från Manpower. Det gällde i första hand ”ett par månader, sen är nog det värsta över” men jag var helt övertygade om att det skulle gälla längre tid. Det blev t o m så att de fick hyra in ytterligare en resurs från Manpower för att klara anstormningen. Under våren kom vi även överens om att jag skulle täcka upp under semestrarna i juli och augusti och jag tackade ja till detta erbjudande. Sen har jag tyvärr varit lite ”slö” med att bestämma när jag skulle resa p g a andra orsaker. Jag hade tänkt jag skulle stanna åtminstone tre månader, men denna resa blir tyvärr bara ett mycket kort semesterbesök, men jag hoppas kunna åka tillbaka och stanna längre i början av januari 2010. Då blir det förhoppningsvis även första gången jag får uppleva det kinesiska nyåret på plats i Kina.

Bokade resan via SAS i början av oktober och det var förhållandevis dyrt eftersom jag var så sent ute. Jag hade hoppats att SAS skulle ha många platser och att det skulle gå att få ett bra sistaminutenpris, men det var helt fel. Planet var faktiskt fullt till sista platsen när det igår kväll lyfte från Kastrup klockan 21.00 och trots att jag checkade in kvällen innan var det svårt att hitta någon bra sittplats. Flygtiden var beräknad till åtta timmar och 20 minuter, men det blev några minuter längre eftersom kaptenen fick göra en extra lång inflygning.

Denna gång fanns en ny blankett som måste fyllas i om var man skulle bo och var man vistats senaste tiden o s v och var man eventuellt tänkte åka vidare i Kina. Allt naturligtvis beroende på den pågående svininfluensan, eller nya influensan som tydligen numera är det officiella namnet. Alla måste också långsamt passera åtminstone två omgångar värmekameror som registrerar ifall någon har hög feber. De som ger utslag på för hög kroppstemperatur i värmekameran får promenera bort till ett mindre tält som är uppsatt i terminalen och där troligen genomgå en hastig läkarundersökning innan de släpps in i landet. Vad jag kunde se var det ingen som blev stoppad under den tid jag gick förbi, men jag kollade bakåt och kunde se hur de passerande människorna ser ut i dessa värmekameror arbetar, vilket var mycket intressant.

Denna gång blev det ingen taxi till Hongyan Road, utan vi provade den nya Airport Express. Det är en speciell tunnelbanelinje med bara fyra stationer, varav två är Terminal 2 och Terminal 3 vid flygplatsen. Därefter är stationen Sanyuanqiao (San Yuan Bridge) och det var där vi steg av eftersom den ansluter till tunnelbanelinje 10 och raka spåret till ändstationen Jinsong som i dagsläget är närmaste tunnelbanestationen till Hongyan Road. Vi tog en taxi därifrån till Hongyan Road och den resan klarar sig alltid på minimibeloppet 10 yuan/kronor. På vägen såg jag dock att man nu är i full gång med att förlänga tunnelbanan från Jinsong till Panjianjuan en bit söderut och den kommer att vara klar nästa år och då blir det närmaste tunnelbanestation.


23-airportexpress

Interiör från Airport Express tunnelbanestation vid Terminal 3

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.