World Trade Center och TV-huset

Efter en lite sen frukost tog vi taxi till Jinsongs tunnelbanestation några kilometer norrut och den resan kostar alltid minimibeloppet tio yuan/kronor. Tog sedan tunnelbanan ett antal stationer norrut till Sanlitun och fixade det vi inte hann med igår. Sanlitun är mest känt som ett populärt område med barer och restauranger och det är även ett av de områden i Beijing där de utländska ambassaderna ligger så här är det ibland nästan lika många utlänningar som kineser på gatorna.

Det blev en rejäl långpromenad därifrån och sedan hade jag åter resten av dagen för mig själv. Tog tunnelbanan ned till Jianguomen och sedan en promenad bort till Silk Street Market där den första jag träffade var en tjej jag pratat mycket med under mina besök där. Jag blev lite förvånad att hon fortfarande jobbar där för hon är väldigt intelligent och pratar perfekt engelska och t o m lite svenska och även lite franska. Efter en mycket trevlig pratstund gick jag vidare och kollade runt på marknaden. Det var inget jag skulle handla idag, men kul att bara gå runt och uppleva folklivet!

Tog sedan en promenad bort mot Guomao, men vek av lite mot norr för att titta på World Trade Center som jag tidigare bara fotograferat på avstånd. World Trade Center var tidigare Kinas högsta byggnad på 302 meter och det var imponernade att se den från gatan nedanför! Ännu mer imponerade var det tiotalet fönsterputsare som hängde i rep och satt på en liten bräda och tvättade alla fönster. Har sett liknande i bostadsområdet när det gäller ett åttavåningshus, men att se dessa män jobba på samma sätt på mellan 0 och 300 meter var helt fantastiskt! Jag hoppas bilderna jag tog blev bra!

Gick sedan lite längre mot nordost för att kolla på det nya TV-huset som är en extremt annorlunda arkitektonisk konstruktion som kallas “pants” eller “byxor” eftersom det är en bra beskrivning av hur den ser ut. Jag har bara sett den när jag åkt förbi i buss och taxi tidigare, men nu hoppas jag att jag fick några bra bilder. Jag ville även fotografera skyskrapan bredvid som är ett svart stålskelett sedan det kinesiska nyåret i februari 2009 då den nästan färdiga byggnaden tyvärr totalförstördes i en våldsam brand efter att fyrverkeripjäser flugit in i byggnaden. Jag vet inte varför den inte rivits, men jag antar det handlar om rättstvister om vad som var orsaken till branden och liknande.

Tog sedan tunnelbanan tillbaka till Jinsong och nu är jag rejält trött efter långa promenader så det blir antagligen en lugn kväll hemma!