Från Beijing till Badaling

Idag skulle vi tidigt ta tåget till Badaling, som är den mest kända platsen när det gäller att besöka Kinesiska Muren och det var inga problem att hitta taxi och tunnelbanan gick snabbt och var inte alls lika full som vanligt. När vi kom till Beijing North Station var det dock en helt gigantisk kö för att köpa biljetter. Vi skulle köpa gruppbiljetter eftersom vi var 13 personer och detta brukar man kunna göra i en separat kassa, men alla gruppbiljetter var helt slut hela dagen. Det gick att ställa sig i kön och köpa biljetter, men man kunde också gå förbi kön genom att använda Beijings trafikkort, men om inte alla 13 hade dessa med sig skulle inte det fungera.

Vi hade dock en chaufför som skulle möta oss i Badaling, han kunde tyvärr inte komma och hämta oss själv utan skickade en medhjälpare som kom inom drygt en timme! Han körde oss sedan mot Badaling, men det var fullständigt sanslösa trafikstockningar. Jag kollade inte tiden exakt, men jag tror att från det var 45 kilometer kvar tog det fyra timmar, vilket innebär att jag hade sprungit sträckan snabbare, åtminstone för sex och sju år sedan då jag sprang 42 kilometer på under tre och en halv timme.

Det går att klicka på bilderna för att se en större variant!

Håll 200 meters avstånd

En rolig skylt i sammanhanget var ovanstående om att bilarna ska hålla 200 meters avstånd, men det var det ingen som tog hänsyn till idag när trafiken gick i snigelfart. Till höger ser man en av anledningarna till att det är så mycket trafik här! Den gröna långtradaren återvänder efter att ha lämnat sina produkter i Beijing. Det är tusentals såna här långtradare som återvänder på förmiddagarna och sedan fullastade åter kör till Beijing på kvällen. De får dock inte köra in i Beijing under rusningstrafiken utan jag tror de måste vänta till klockan 20.00 eller 21.00, annars blir det böter. När vi åkte hem från cykeltävlingen i Yanqing i mitten av juni såg vi massor av sådana långtradare som helt enkelt parkerat i säkerhetsfältet på motorvägen eftersom det var för tidigt att köra in i Beijing.

Det gick snabbare att löpa än att åka bil till Badaling

Under de perioder det var totalstopp eller nästan totalstopp var det många passagerare i bilar som tog tillfället i akt att promenera eller uträtta naturbehov och faktiskt en tjej som sprang en bit på motorvägen. Som jag skrev ovan, jag hade nog kunnat springa snabbare än bussen till Badaling denna dag, åtminstone på den tiden jag var vätränad!

Mazdas nya logotype, eller?

När man sitter sysslolös så länge roade jag mig med att kolla bilarna och Mazdan ovan hade en logotype som jag aldrig sett tidigare!

Det var naturligtvis för att det är semester för de flesta Beijingbor och skolorna stängda som det var såna köer. Jag trodde alla skulle till Badaling, men på hotellet såg vi sedan att Den Förbjudna Staden haft 300 000 besökare bara denna enda dag.

Vi skulle inte stanna i Badaling idag utan körde förbi och bytte sedan buss och chaufför. Därefter bar det av till den unika Wild Duck Lake National Wetland Park som påminner lite om våtmarkerna innan man kommer till Kalmar, men de är gigantiskt mycket större. Jag var där i somras när vi åkte till cykelloppet i Yanqing, men det var sommarens absolut varmaste dag så det var inte mycket man orkade kolla på då! Idag var det perfekt temperatur och mycket fint ljus för att ta bilder när det började skymma och nedan kommer ett par.

Mata fåglar är populärt på många ställen i Wild Duck Lake National Wetland Park

Wild Duck Lake National Wetland Park

En liten del av Wild Duck Lake National Wetland Park

Hyra cykel i Wild Duck Lake National Wetland Park

Man kan hyra cykel i den halvtimme det tar att cykla runt hela Wild Duck Lake National Wetland Park och många utnyttjade den möjligheten

Solnedgång över Wild Duck Lake National Wetland Park

Därefter var det mat på en restaurang inom området och det som vanligt alldeles för mycket mat, jag räknade till 22 olika rätter och det är konstigt för när kineser äter på restaurang blir det alltid massor över, men hemma ska de alltid avsluta till sista riskornet.

Några av de 22 olika rätterna i restaurangen på Wild Duck Lake National Wetland Park

Några av de 22 olika rätterna vi åt i restaurangen på Wild Duck Lake National Wetland Park

I mörkret hittade sedan vår chaufför vidare till vårt boende, som var små lägenheter i olika storlek i ett plan. Det är ju extremt billigt att bo på hotell i Beijing, Shanghai och hela Kina, men ännu billigare så här utanför stororterna. Rummen här kostade bara 140 kronor natten och här betalar man alltid per rum och inte per person som i Sverige. Ingen toppkvalitet precis, men helt OK för två nätter.