Tillbaka i Beijing

Jag har fortfarande inte bestämt om jag ska fortsätta i denna urgamla bloggen eller en ny, men jag fortsätter här tills vidare! Avslutade vistelsen i Karlskrona med att prata med äldsta dottern, hennes man och barnbarnen i Singapore via Skype med video och det fungerar lika perfekt från Karlskrona som från Beijing! Världen är verkligen annorlunda idag mot på 1970-talet när jag tågluffade och skickade ett vykort om dagen till mina föräldrar och det kom i bästa fall fram en vecka senare!

Igår lämnade jag Karlskrona med “tågbussen” och bytte sen till Öresundståget i Karlshamn. Resan till Kastrup, incheckning och säkerhetskontroll gick bra och jag hade sedan fyra timmar att slå ihjäl på flygplatsen. Det blev som vanligt en dansk pölse med tillbehör och en stor öl. Handlade även lite whiskey i taxfreebutiken och sen  var det bara att gå till gaten och sitta och vänta.

Tågbussen lämnar Karlskrona

Tågbussen lämnar Karlskrona Central

De kom med de vanliga gratistidningarna och jag tog dagens Aftonbladet, men jag orkade inte ens bläddra igenom till mittuppslaget. För oss som läser riktiga nyheter på t ex Avpixlat, Fria Tider, Sweden Confidential o s v är det så löjligt lätt att genomskåda gammelmediernas ofta direkt lögnaktiga artiklar och resten av artiklarna är bara “icke-nyheter” om löjligt trams som  t ex “Lets Dance“.

Aftonbladet på väg ned i papperskorgen

Aftonbladet på väg ned i papperskorgen, jag mådde uppriktigt skrivet riktigt illa av att läsa alla lögner och direkt uppenbara undanhållanden av fakta innan jag slutade efter nio-tio sidor.

I väntan på SK995

I väntan på att SK995 ska lyfta mot Beijing

SAS bjöd som vanligt på ett par småflaskor vin till snacks och middag på kvällen och jag tror aldrig jag sovit så gott som under just denna resa! Planet var en halvtimme försenat från Kastrup men ändå än halvtimme tidigare än planerat i Beijing fast sen fick kaptenen köra en rätt lång väg in till gaten så vi var väl framme i rätt normal tid. Dock tog passkontrollen betydligt längre tid än vanligt och sen måste jag alltid vänta till sist på min resväska eftersom jag checkar in så tidigt!.

Sen blev det som vanligt taxi hem som tog en dryg halvtimme och taxan var den vanliga mellan 90 och 100 yuan/kronor. Idag var det 85 for resan, 3 i bränsletillägg och 10 för tullavgiften för motorvägen, så totalt 95 yuan/kronor.

Trots all sömn somnade jag ändå på eftermiddagen och på kvällen blev det “gong bao ji ding” till middag och sen somnade jag återigen gott!