Tillbaka i Beijing igen

Igår var det dags för en ny resa till Beijing och denna gång var tåget redo från Karlskrona så jag slapp bussen till Karlshamn. Det var dock massor av tågstopp för “invända mötande tåg” på vägen så vi var rejält försenade och när vi kom till Malmö central stannade de helt enkelt tåget så vi fick byta till ett annat tåg för att ta oss över bron till Kastrup. Inga problem för min del eftersom jag som alltid är ute i mycket god tid.

Checkat in och skrivit ut boardingcard hade jag redan gjort i Karlskrona och eftersom jag bara hade handbagage var det bara att ta rulltrappan upp till säkerhetskontrollen, där det dock var nästan 20 minuters väntetid, vilket är det längsta jag varit med om i Köpenhamn. När jag gick igenom metalldetektorn pep det, men jag tror det var en slumpmässig kontroll för jag hade inget metallaktigt på mig vilket den som gjorde undersökningen kunde konstatera. Denna gång hade jag också packat elektroniken lite här och var i handbagaget, så det blev ingen extrakörning efter “utplattning”.

Sen var det taxfree-shoppen som gällde, men jag tycker inte det är speciellt billigt där, snarare rätt dyrt så det enda som slank ned var en liten flaska vodka. Hade annars med mig lite choklad och godis som jag redan köpt i Sverige till betydligt billigare pris än på Kastrup.

Sen blev det mitt vanliga besök på Steffs Place för att ta en korv med bröd och en stor öl, sjukt dyrt för något så enkelt, men det har blivit en tradition varje gång jag åker från Kastrup och igår funkade mitt visakort utan problem på alla ställen till skillnad från när jag åkte till Karlskrona förra gången.

Jag var sen först på plats vid Gate 33 som gäller när man åker till Beijing och SK995 där det sen bara var att vänta på att bli insläppt i väntrummet. Tog sen faktiskt Aftonbladet bland gratistidningarna, men det är skrämmande vilken missinformation den tidningen sprider till svenska folket i vissa frågor. Ibland helt otroliga lögner för oss som tar del av ocensurerade svenska medier!

Ombord hade jag sedan tur att ingen bokat platsen bredvid min så jag det var perfekt med två platser att bre ut mig på! Brukar sova bra just på resan till Beijing, men igår gick det sämre. Hyfsat god mat och de två miniflaskorna rödvin som ingår brukar hjälpa så att jag somnar snabbt framför någon av filmerna i SAS Entertainment system, men det var lite oroligt omkring mig. En kinesisk kvinna (som pratade perfekt norska) hade förlorat sin mobil och kröp omkring på golvet runt hennes plats just efter de hade släckt ned planet. Trots hjälp från två flygvärdinnor med ficklampor hittade de inte mobilen och det gick ju heller inte att ringa till den. Påminde lite om när min mobil försvann i bilen en gång och hade åkt in i luftkonditioneringssystemet där vi kunde höra den när vi ringde och jag sen fick såga upp golvet för att få ut den.

Som vanligt landade vi strax innan utsatt tid och sen gick det snabbt ut med passkontroll och eltåget och sen tog vi denna gång Airport Express med byte till linje 10 som går direkt till Jinsong. Därifrån sedan taxi, men det hade nog varit bättre att köra den vanliga varianten med taxi direkt från flygplatsen.

Jag var ovanligt trött så det blev en lång slummer framför TV:n och sedan en kort middag innan jag somnade igen. Lite piggare sen så svarade jag på en del mail medan de andra såg på Kinas motsvarighet till Britains Got Talent. För min del föredrar jag dock att se de bästa bitarna av det programmet som alltid kommer på YouTube. Skönt att båda mina datorer fungerade perfekt och den “extrakoppling” jag betalar lite för varje månad fungerade också så att det går att nå t ex Facebook, YouTube, Wordpress, Blogspot och annat som är spärrat!

Karlskrona Central

Steffs place på Kastrup

I väntan på att de öppnar till väntrummet vid Gate 33

Tillbaka i Beijing igen

Soluppgång någonstans över Sibiren eller möjligen Mongoliet eller nordvästra Kina, kollade inte så noga på Flying Map mitt i natten