Fin utsikt från Jingshan-parken

Onsdag den 26 mars gick jag till Hongqiao på förmiddagen för att handla lite. Det går givetvis att ta buss eller taxi dit, men det är skönt att promenera en dryg timme i det underbara sommarvädret. Igår var det varmaste dagen hittills och på eftermiddagen gick jag större delen av vägen tillbaka bara i t-shirt. Enda gången man behövde dra på jackan var när kalla vindar ibland drog förbi i gatukorsningarna och längs med den lilla floden.

Om man gör en bra eller dålig affär på Hongqiao eller Silk Market vet man nog aldrig förrän efteråt, fast priserna är så pass låga så jag tycker det spelar mindre roll om det ibland inte kanske inte är samma kvalitet som originalmärket. Den här gången la jag lite mer tid på marknaden och gick runt och kollade på många ställen. Efter några timmar får man rätt bra uppfattning om var smärtgränsen går prismässigt för försäljarna. Köpte bl a ett par jeans, fast det är rätt svårt när man inte kan prova. Tog samma storlek som de jeans jag hade på mig och det kändes rätt storleksmässigt och de passade faktiskt perfekt när jag kom hem och provade. Känner inte till så mycket om jeansmärken, men dessa hette Diesel, och kostade 90 kronor. Hittade även en blå kort Armanijacka som kändes bra, pris 100 kronor. Bland andra inköp märktes Lacostetröja för 30 kronor, olika märkesstrumpor för fem kronor paret och en kinesisk lite varmare tröja för en 50-lapp. Skor och resväska får dock vänta till senare.

Idag torsdag den 27 mars tog vi en taxi tidigt på morgonen till (nuvarande) närmaste tunnelbana som ligger vid östra porten till Himmelens Tempel (nästan exakt vid Hongqiao Market). Där tog vi den nya linje 5 några stationer in mot centrum. Mitt mål på förmiddagen var att besöka Jingshan-parken som är en rätt liten park. Namnet Jinshan betyder Utsiktsberget och parken skapades när man byggde Förbjudna Staden och vallgraven runtomkring. All jord från utgrävningarna samlades i stora högar i Jingshanparken, varför parken blivit en mycket fin utsiktsplats i Beijing. Den högsta höjden i parken är 43 meter och där har man byggt De tiotusen källornas paviljong och från denna har man en underbar utsikt över hela Beijing i alla fyra riktningar. Nedanför parken ligger hela Förbjdna Staden och lite längre bort skymtar alla officiella byggnader runt Himmelska Fridens Torg. Man har även en härlig utsikt över Beihaiparken och Beihaisjön med den vita pagoden i blickpunkten. Åt andra håll ser man alla skyskrapor runt centrala staden och även vissa spektakulära byggen som fortfarande pågår. Rekommenderar absolut ett besök i Jinshanparken för alla besökare i Beijing, då man därifrån lätt kan få en fin överblick över staden i alla riktningar. Inträdet är två kronor och i denna park liksom i alla andra samlas Beijingborna för olika motionsövningar varje dag. Här var nästan lika många motionärer som i Longtanparken. Bilder från Jingshanparken finns nu på

Utsikt mot Forbjudna Staden och Himmelska Fridens Torg

Utsikt mot Beihaiparken och Beihaisjon med den Vita Pagoden i mitten

Efter parkbesöket tog vi en taxi in till ambassadområdet där McDonalds fick besök för dagens lunch. Första gången jag provade McDonalds i Kina och det var helt OK, t o m bättre än i Sverige. Betydligt godare och mycket stark kryddning, dessutom var priset bara motsvarande 20 kronor för en vanlig “dagens” och fyra kronor extra för stor Cola och stor strips. Det är säkert dyrt för många kineser, men faktiskt billigare än var jag förväntade mig.

Eftersom jag hade 50 minuter tid över innan vi skulle vidare passade jag på att titta in på Silk Street Market som ligger på andra sidan gatan. Här är försäljarna ännu mer påstridiga än på Hongqiao Market och jag hade nästan glömt hur mycket större denna marknad är. Ännu större utbud och ännu fler försäljare. De flesta varorna är dock samma och prisnivån verkade vara ungefär samma. Helt klart blir det ett långt besök på Silk Market innan hemresan för att handla!