Sent på kvällen fick vi ändra våra planer

Vi var uppe tidigt för frukosten skulle vara 07.00 och chauffören och guiden hämta oss 07.30, men de var en halvtimme försenade så vi kom iväg strax efter 08.00. Den nya manlige guiden verkar lika trevlig som den tidigare kvinnliga och han pratar betydligt långsammare, så t o m jag förstår lite av vad han säger på kinesiska!

Första stoppet på resan mot Fujian blev i ytterligare en liten mångmiljonstad för att kolla på The Memorial Tempel of Han Yu. Det är ett tolvtusen kvadratmeter stort tempelområde som var mycket intressant att se.

Han Yu (768-824)

Bild från högsta punkten av tempelområdet

På väg tillbaka till ingången nedför den första trappan

Bussen körde sedan vidare en kort sträcka till en liten porslinsfabrik där en del av deltagarna handlade porslin, fast jag hittade inget intressant alls där, men det kul att gå runt och kolla ändå!

Porslin och tavlor

Porslin och tavlor var det som såldes i den lilla affären

Efter besöket i porslinsfabriken fanns tid för en promenad i omgivningarna och det skulle finnas någon speciell gata där man kunde handla porslin, men vi lyckades inte hitta den, så bussen fick plocka upp oss igen. För egen del ägnade jag mest tid åt att studera och fotografera alla fantastiska skoterekipage som susade förbi. Ensamma tjejer, hela familjer eller fyra-fem vuxna på en liten skoter är fascinernade att se!

Mamma med två barn på skoter

Ett av alla fantastiska skoterekipage som susade förbi där jag stod!

Det blev sedan en kort sightseeingtur med bussen genom staden och efter den hamnade vi på ett tempelområde, som i och för sig är intressant, men dessa buddisttempel är rätt lika över hela Kina, men visst är det trevligt att gå omkring där och se det enorma folklivet och alla rökelser som tänds.

Bild från tempelområdet

Bild från tempelområdet där man ber, tänder rökelser och skänker mat och frukt

Därefter var det dags för en cykelfärd genom den gamla delen av staden med cykeltaxi. Det var ingen längre färd, men var intressant på de smala gatorna där man kunde se in i de olika affärerna och mannen som cyklade berättade mycket bra om den gamla staden så han fick lite dricks av oss efteråt, till en annan taxicykelchaufförs förtret, för han fick ingenting av de som åkte med honom.

Cykeltaxi

Några av mina medresenärer i cykeltaxi, det fanns plats för två i varje taxi

Vackra byggnader

I väntan på att chauffören skulle leta upp oss kunde vi koppla av i en liten park nära vattnet och där tog jag ovanstående bild

Sen var det tid för en rätt sen lunch, men det var nog den bästa maten hittills under resan! Kineser drickar nästan aldrig något under lunch eller middag eftersom det ingår så många olika soppor. Jag vill dock gärna ha en öl och det har blivit fler och fler som vill dricka öl så jag tror det gick åt åtminstone fem stora flaskor öl till denna måltid, men det var också den absolut bästa ölen Kingway från Shantou som alla verkar gilla lika mycket som jag!

Innan vi drog vidare ville dock damerna hitta porslinsgatan vi inte hittade tidigare och nu hittade bussen rätt så det blev en dryg halvtimme ytterligare där och det blev många inköp för många av deltagarna på resan.

Sen blev det flera timmars resa genom ett böljande bergslandskap med mycket märkliga träd norrut, det var dock en bra motorväg så färden gick snabbt jämfört med tidigare. Målet med resan var staden Meizhou som har drygt fem miljoner invånare. När vi kom fram tog vi en kort sightseeing genom själva staden som i stort sett var som vilken annan kinesisk stad som helst. Det som skilde var att det var en helt ny jättebred sexfilig motorväg sista biten in till staden. Det var tullavgift där och jag vet inte om det var anledningen till att det knappt var en enda bil som körde där? Den var dock tydligen bara öppnad för någon vecka sedan och är byggd med pengar från en rik person i Hongkong som ursprunligen komme från Meizhou. Så gör många kineser som blivit rika inom landet eller utomlands, de skänker pengar till byggen av t ex vägar, sjukhus och parker. Denna sexfiliga väg var fullt i klass med vägarna i Beijing.

Vi skulle kolla på två sevärdheter i Meizhou, men det var ont om tid och den första var ett tempel där man skulle ha utsikt över hela staden, men det fanns inte tid att gå ända upp dit så vi stannade lite nedanför och några handlade lite souvenierer.

Vidare till en stor teplantage som också är en turistattraktion av högsta klass, men vi var alldeles för sent ute och plantagen låg jättelångt utanför centrum. Solen hade redan börjat gå ned, så det blev inte ens några bra bilder utan bara ett besök i souvenirbutiken där många köpte med sig te och diverse annat. På teplantagen arbetar under högsäsong 3000 arbetare med att skörda te och de får två skördar varje år.

Klockan var nu efter 18.00 och vi skulle ha närmare tre timmars resa till Longyan där hotellet väntade. Det började dock illa med att chauffören körde fel på de slingriga småvägarna ner från platagagen och sedan blev det plötsligt en stor diskussion och planerna för kvällen ändrades. Hotellet avbokades och ett nytt bokades blixtsnabbt bara en kilometer från där vi befann oss. Det blev en supersnabb incheckning och chauffören och guiden fick också dela ett rum.Vi fick sedan en rekordsnabb middag som var mycket god! Jag måste ha varit den första utlänning som bott på det hotellet för alla de unga servitriserna skulle komma in i vårt middagsrum och skrattande kolla på utlänningen.

Det fanns även tid för en promenad i omgivningarna, men i mörkret var det inte mycket att se utan det blev bara några korta besök i några lokala affärer. Handlade ett par sjucentiliters fruktbrännvin av en trevlig man i den närmaste affären och jag lyckades t o m växla några ord på kinesiska med honom.

Sen var det dags att sova efter att ha använt nätet en stund. På detta hotellrummet fanns det t o m en stationär dator med internetkoppling så det var bara att sätta igång och surfa.