Qianmen Street och antikgatan Liulichang

Måndag 23 juni 2008
Hade stämt träff utanför Huateng Tower vid tiotiden och därifrån tog vi buss in till centrum. Innan dess tog jag en promenad till Wuhan Hotel eftersom det mitt emot hotellet ligger ännu en typisk kinesisk lokal marknad. Helt i samma stil som den tidigare pa Songyu. Mat, grönsaker och kläder i en salig blandning. Här var det dock rätt många som sålde mat i form av frukostbullar mm. Tog dock inget sådant utan nöjde mig med en kall kinesisk öl inhandlad i det japanska varuhuset nara Huateng Tower. Klockan 10.15 tog vi 52:ans buss alldeles vid den tunnelbanestation som snart ska öppnas (Jinsong Station). Tyvärr fanns ingen air condition i bussen och det var en varm timslång resa in till centrum. Vi åkte med bussen förbi Tiananmen Square eftersom målet var Qianmen Street. Det ar ett område med gammal bebyggelse som till största delen rivits och människorna flyttas till ett nybyggt bostadskomplex pa Songyu Nanlu. Mycket intressant att gå runt att kolla inne pa smågatorna där arbetet pågick för fullt. Enstaka hus står kvar men de flesta rivs och ersätts med grå tegelbyggnader i lite äldre stil. Själva huvudgatan var tidigare en smal gata men är nu breddad till flerfilig väg i båda riktningar. Allt ska vara klart till den 20 juli då invigning sker. Detta datum invigs även de nya tunnelbanelinjerna och högbanan till flygplatsen. Ska bli intressant att se hur detta fungerar så nära inpå OS Vi funderade på olika lunchalternativ, t ex Koreanska kalla nudlar, men kalla nudlar är inget for mig. Fanns även ett par Roast Duck restauranger, men det har jag provat tidigare och tar lite tid. Snabbmat var det som gallde och vi gick in på en sådan liten restaurang som vi gick till och beställde, det var otroligt billigt. Dock blev jag fundersam då det var åsnekött vi skulle äta! Något kebabliknande med kött från åsna (färs) vilket jag inte var tänd pa att testa, så vi fick andra min beställning till skinka och stekt ägg i dessa brödliknande saker man stoppade fyllningen. Innan dess hade vi aven besokt antikgatan Liulichang, men den var lite av en besvikelse. Inte alls så stort som jag trodde och de flesta affärer hade mycket dyra priser. Vid 15-tiden började det mullra rejalt och vi bestämde oss för att ta en buss hem igen. Dock var vi tvungna att byta buss ungefär samtidigt som regnet borjade falla så vi stannade en taxi som tog oss tillbaka betydligt snabbare och nu formligen vräkte regnet ner. Därefter blev det TV-tittande och middag innan det var dags att sova.